18.04.19 Mireille De Braekeleer

De impact van influencers onder de loep

We zien in de huidige marketingcontext het belang van sociale media alsmaar toenemen. Steeds vaker doen marketeers beroep op deze ‘nieuwe’ kanalen, niet zelden ten koste van traditionele marketinginspanningen. Vooral sinds de komst van de smartphone leeft de overtuiging dat sociale media de mogelijkheid bieden om merkbekendheid en aankoopintentie te verhogen via het inschakelen van influencers met wie het doelpubliek zich kan identificeren. Dergelijke -goedgekozen- social influencers­ zouden een merk bovendien toegang geven tot doelgroepen die niet langer te bereiken zijn via traditionele media, zoals bijvoorbeeld de jongere generaties.
04.12.18 Mireille De Braekeleer

Luxe, wat is dat?

Luxe betekent voor iedereen iets anders. Hoe vullen onze lezers het begrip in? Wat maakt voor hen van een voorwerp een luxevoorwerp? Om dat na te gaan, lanceerde Roularta Research in het voorjaar van 2018 een enquête rond dit thema bij 4560 lezers van Knack/Le Vif Weekend, Black, Nest, Plus Magazine en Trends Style.
13.08.18 Johan Van Haegenborgh

De Belg en zijn bank: 5 interessante weetjes

Belgen zijn fervente spaarders, maar hun houding tegenover hun centen en hun bank gaat natuurlijk veel verder. Roularta Research heeft in de periode april-mei 2018 een online enquête over “De bank van morgen” afgenomen bij 2.260 respondenten (lezers van Knack, Le Vif/L’Express, Trends, Trends-Tendances, Plus Magazine (NL+FR), Sport/Voetbalmagazine en Sport/Foot Magazine). Deze enquête levert enerzijds een diepgaand marktonderzoek naar de bankenconsumptie van de Belg en anderzijds een onafhankelijke imagostudie van de diverse banken die in de enquête opgenomen werden. In deze blog delen we 5 interessante insights over de Belg en zijn bank.
12.06.18 Mireille De Braekeleer

Een magazine op klein scherm, hoe ervaart de lezer dat?

Knack, Knack Weekend en Knack Focus hebben een eigen app. Om 21u, de dag vóór de verschijning van de gedrukte versie, kunnen gebruikers van de app al in avant-première de magazines lezen. Cool, maar slaat het ook aan? Om na te gaan hoe zo’n magazine-in-een-app wordt ervaren, zette Roularta Research eind 2017 een enquête op poten bij de gebruikers van de Knack-app. 708 personen gaven aan hoe zij hun app ervaren.
22.12.17 Lara Chammah

Cost per hour, de nieuwe digital currency

Vanaf 2018 commercialiseert Roularta Media haar digitale inventory tegen CPH-tarief. Zo kopen adverteerders de tijd die de surfers aan hun boodschap hebben besteed. Deze nieuwe digital currency werd ruim twee jaar geleden door de Financial Times in de markt gezet met opmerkelijk verhoogde prestaties qua merkherkenning, associatie en impact.
01.12.17 Mireille De Braekeleer

Februari is fashionmaand!

Op 16 november 2017 vonden voor het eerst de Belgian Fashion Awards plaats. Voor deze unieke award uitreiking slaan Knack Weekend, Le Vif Weekend, Flanders DC (Flanders District of Creativity) en MAD, Brussels Fashion and Design Platform de handen in elkaar en bekronen ze gevestigde en veelbelovende talenten uit de Belgische modewereld.
06.10.17 Carole Santens

De digitalisering in Belgische bedrijven : een analyse

Op 7 september 2017 presenteerde Trends een analyse over de digitalisering in Belgische bedrijven. Dit onderzoek is gebaseerd op een grote lezersenquête, uitgevoerd door Roularta Research in samenwerking met en op initiatief van  softwarespecialist SAP. In deze blog lijsten we enkele verrassende resultaten op.
11.09.17 Carole Santens

Aanpassen of verdwijnen

… dat is het motto van digitale disruptie. De vloedgolf van veranderingen treft bedrijven uit elke mogelijke sector. Zo heeft bijvoorbeeld het online beheer van bankrekeningen de interne structuur van banken volledig overhoop gehaald. De opkomst van tal van audiovisuele kanalen en informatiekanalen heeft dan weer de werking van multimediabedrijven op zijn kop gezet. Zelfs ongediertebestrijding is de dag van vandaag een digitaal verhaal geworden.
06.07.17 Bart Cremie

Familiebedrijven, parels van de Belgische economie

De Belgische economie steunt op familiebedrijven. Deze bedrijven stonden aan de wieg van het economische leven en geven vandaag de dag nog steeds de maat aan. Bij gebrek aan een duidelijke definitie zijn echter weinig betrouwbare cijfers voorhanden over familiebedrijven en hun economische belang.
29.06.17 Carole Santens

Event sponsoring, een keuze voor allround visibiliteit

Iedereen kent het wel, de banners en flyers die op elk evenement ten tonele verschijnen. Heel wat bedrijven sponsoren een of meer evenementen, dus zullen zij er wel voordeel uithalen. Maar welk?
22.06.17 Mireille De Braekeleer

Koopt u Belgisch?

In België hebben we een waaier aan mooie modemerken: Hampton Bays, Xandres, Essentiel, Terre Bleue, Bellerose, Mayerline, Caroline Biss, … Toch zou 2 op 3 Belgen geen enkel Belgisch modemerk kennen volgens een onderzoek van Creamoda en iVox. Een tijd geleden toonde een bevraging van Knack Weekend en Vente-Exclusive dit ook aan: veel consumenten weten niet welke merken Belgisch zijn en 30% heeft geen idee of ze een Belgisch merk heeft.
15.06.17 Johan Van Haegenborgh

Decision Makers uitgelicht

In 2017 heeft Ipsos, op aanvraag van Trustmedia en Roularta Media, 923 topmanagers uit diverse sectoren bevraagd over hun gebruik van nationale en internationale businessmedia. Het resultaat van deze analyse? De Decision Makers Survey, een uniek onderzoek naar de rol, de relevantie en de waarde van businessmedia in België.
08.06.17 Johan Van Haegenborgh

Pensioensparen, wie denkt daar nu aan?

Meer en meer jonge mensen beginnen met sparen voor hun pensioen. Want, hoe vroeger je begint te sparen, hoe groter je pensioenkapitaal zal zijn. En dit is nodig, omdat het wettelijk pensioen vaak niet volstaat om de levensstandaard te behouden.
01.06.17 Mireille De Braekeleer

How to: pull advertising

Over de plaats van video als marketingtool in het medialandschap wordt allang niet meer getwist. Video komt in vele vormen, telkens met diverse effecten. De verscheidene vormen van video en zijn marketinggebruik lichten we in een reeks blogs toe aan de hand van concrete voorbeelden en cases van Kanaal Z en zijn partners. In de eerste post uit de reeks bijten how-to-video’s, ookwel tutorials, de spits af.
24.05.17 Valérie Vandermersch

Daar is de zon… hoog tijd om van uw tuinmeubilair te genieten

De lente is in het land, de zomer staat voor de deur. Dé periode om te genieten van uw tuin en uw comfy tuinmeubilair.
17.05.17 Johan Van Haegenborgh

Erftaks: wat zijn onze opties?

De laatste jaren zijn erfenissen en de planning ervan geen taboe meer. Veel jonge en oudere Belgen bereiden hun erfenis grondig voor. De redenen hiervoor zijn divers: een te hoge belasting vermijden voor hun erfgenamen, geen schulden willen overdragen, erfgenamen de kans bieden om sneller van hun erfenis te genieten, een familiebedrijf nalaten aan een lager belastingtarief, … Het plannen van een erfenis gaat om meer dan alleen het vermijden van familiale conflicten bij overlijden.
10.05.17 joopkoopman

Interessant artikel: 'Het reisverlanglijstje van de babyboomers'

Joop Koopman schreef een boeiende blog over 50-plussers en reizen. We delen graag zijn interessant artikel.
03.05.17 Johan Van Haegenborgh

Rendement! En snel alstublieft!

We houden er zo van, van ons spaarboekje. Tijdens de moeilijke, financiële tijden, voelen we ons veiliger met een reserve onder onze matras. Daarom hebben Belgen meer dan 260 miljard euro op hun spaarboekje verzameld. Het probleem is dat de klassieke spaarrekeningen haast niets meer opbrengen...
26.04.17 Mireille De Braekeleer

De kracht van videomarketing

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden en in deze wereld waar infobesitas heerst, synthetiseren korte video’s een maximum aan ideeën in een minimale tijd. Eerst en vooral trekken we de aandacht van een surfer, hierna spreken we hem op een beknopte en efficiënte manier aan: in minder dan één minuut, kan een adverteerder zijn product onthullen, voorstellen en uitleggen.
19.04.17 Sylvie Mayi

An apple a day keeps the doctor away

De generatie babyboomers vindt gezonde voeding steeds belangrijker. 50 worden is voor velen een scharnierpunt, waarbij personen bewuster gaan nadenken over hun gezondheid en hun levensstijl. Thema’s als gezonde voeding en meer in beweging zijn interesseren 50-plussers dus enorm. Marketeers spelen dus best in op deze interesses.
13.04.17 KennyProvyn

Sportmarketing, de passionele meerwaarde voor merken

Het principe van sportmarketing is duidelijk: breng een grote groep mensen samen om hun passie te beleven en vestig hun aandacht op uw product of merk. Maar niet alle marketingcampagnes zijn even efficiënt of hebben evenveel effect.
06.04.17 Joachim De Geyter

We willen een nieuwe wagen. Maar welke?

De auto bestaat al ruim 130 jaar. Begonnen als luxeproduct voor de gegoede mens, is de auto tegenwoordig ook binnen handbereik van het grote publiek. Dit neemt echter niet weg dat het kopen van een auto nog steeds een dure aangelegenheid is, waar de koper vooraf een tal van overwegingen in beschouwing moet nemen. Tot nog toe is er weinig geweten over dit keuzeproces. Welke overwegingen maakt de potentiële koper? Waarop baseert de koper zijn beslissingen? Wat beïnvloedt de keuzes van de koper en via welke media kan deze invloed het best uitgeoefend worden?
15.03.17 Mireille De Braekeleer

A thing of beauty is a joy forever…

Naar aanleiding van de nakende uitreiking van de Weekend Beauty Awards 2017 op 21 maart, vonden we het opportuun om even een paar interessante cijfers en feiten over het gebruik van beautyproducten te belichten. Deze distilleerden we uit een enquête bij de lezers van Knack en Le Vif Weekend.
08.03.17 Veerle Neyens

What a woman wants...

Deze week staat de vrouw centraal want 8 maart is Internationale Vrouwendag. Op internationale vrouwendag krijgen de rechten en de positie van de vrouw extra aandacht.  Ondanks het feit dat heel veel lezers van Knack/Le Vif Weekend vinden dat de positie van de vrouw in de maatschappij sedert de jaren zestig wel verbeterd is, vindt 4 op 5 vrouwelijke Weekendlezers feminisme vandaag de dag nog nodig*.