A thing of beauty is a joy forever…

Naar aanleiding van de nakende uitreiking van de Weekend Beauty Awards 2017 op 21 maart, vonden we het opportuun om even een paar interessante cijfers en feiten over het gebruik van beautyproducten te belichten. Deze distilleerden we uit een enquête bij de lezers van Knack en Le Vif Weekend.

Wist u al dat 8 op de 10 vrouwen graag een nieuwe fond de teint uitproberen? Of dat Beauty absoluut geen louter vrouwelijke aangelegenheid is? 3 op de 10 mannen gebruiken namelijk een dagcrème. Die kopen ze voornamelijk in grootwarenhuizen, samen met de andere benodigdheden voor het huishouden, lekker makkelijk. Of ze vragen hun partner om dit mee te brengen.

Niet minder dan 91% van de mannelijke respondenten gebruiken een parfum of eau de toilette. De eeuwige strijd tegen rimpels is echt iets waar vrouwen van wakker liggen: niet minder dan 8 op 10 vrouwelijke lezers gebruikt een anti rimpelcrème. Anders dan de mannen, kopen veel vrouwen hun crèmes in de parfumerie (46%) of in de apotheek (43%).

Staaltjes zijn ongelofelijk effectief: 7 op 10 lezers heeft al een parfum aangekocht na het proberen van een staaltje in onze bladen. Daarentegen blijkt dat vrouwen iets minder trouw zijn aan hun merk parfum: 2 op de 3 lezeressen gebruikt verschillende parfums (van verschillende merken).  

Wat zijn de trends voor deze zomer? Na de nude trend, mag het terug knallen. Van glitterkussen met opvallende lipsticks tot oranje, roze, blauw en groen rond de ogen met gelpotloden en oogschaduw in pittige kleuren. Zelfs de wimper-puntjes mogen gekleurd zijn.

Qua kapsels, is het elfenkapsel met plat en glad haar, los of in een paardenstaart helemaal in. Let er vooral op dat je oren vrij zijn, of je nu oorjuwelen draagt of niet. Ook de eenhoorn look is erg in, met lange haren die in alle kleuren van de regenboog zijn geverfd (voor de durvers) of gesprayd (voor de voorzichtigen). Wil je altijd selfieklaar zijn, dan is een goede foundation echt een must. Gelukkig bestaan die tegenwoordig in verderlichte structuren die letterlijk met de huid versmelten, zodat je een mooi dekkend resultaat krijgt.

We hebben ook gemerkt dat duurzame producten echt in de lift zitten, onze lezers zijn zich absoluut bewust van hun lagere impact op het milieu. Daarom hebben wij een nieuwe categorie 'Conscious' in het leven geroepen voor de Weekend Beauty Awards. Een betere leefwereld gaat immers iedereen aan.   

Na 21 maart weten we welke producten dit jaar het mooie weer zullen maken! We kunnen nauwelijks wachten…

 

Bronnen:
Enquête Beauty: Roularta Research, lezersenquête begin 2015 bij lezers van Knack en Le Vif Weekend
Trends Beauty: artikel van Isabelle Willot in Knack Weekend 18/1/2017