Familiebedrijven, parels van de Belgische economie

De Belgische economie steunt op familiebedrijven. Deze bedrijven stonden aan de wieg van het economische leven en geven vandaag de dag nog steeds de maat aan. Bij gebrek aan een duidelijke definitie zijn echter weinig betrouwbare cijfers voorhanden over familiebedrijven en hun economische belang.

De Belgische tak van het Family Business Network heeft in 2015 evenwel het aantal familiebedrijven met personeel in dienst op 77% van alle grote en kleine Belgische bedrijven geschat. Samen zijn deze familiebedrijven goed voor ongeveer een derde van het BBP.

Of familiebedrijven nu groot of klein zijn, vroeg of laat komen ze dezelfde vraagstukken tegen. Welk valorisatietraject wordt er best gevolgd in het kader van een overdracht? Beursgang, is dat wel een goed idee? Waarom een manager extern aanwerven? Moeten de familieaandelen in een holding geplaatst worden? Wat is de voordeligste manier om het bedrijf over te dragen?

Jaarlijks schetsen Trends en Trends-Tendances het bedrijfsportret van een invloedrijke, Belgische familie. In deze portretten gaat er onder meer aandacht uit naar de vraagstukken waar de families achter hun bedrijf mee geworsteld hebben, hoe ze het familiekapitaal beheren en wat het resultaat van hun inspanningen is. Zo viel in de magazines reeds te lezen over de strategische keuzes van familie Boël, de generatieclash bij familie Delhaize, het familiepact dat de aandeelhouders van AB Inbev hebben gesloten en de natuurlijke hang naar innovatie bij Solvay. Op 7 september lichten Trends en Trends-Tendances een tipje van de sluier van een familie.

Deze portretten bieden natuurlijk geen antwoord op de vraagstukken waar andere bedrijven tegenaan kijken, noch op de vraag hoe hun kapitaal het best beheerd wordt. Neemt niet weg dat de ervaringen van de aangekaarte bedrijven de nodige inspiratie of ideeën kunnen opleveren aan lezers die zich interesseren voor dit onderwerp. De Decision Makers Survey van Ipsos toont aan dat 88% van de Belgische beslissingnemers zich informeert door businessmedia te raadplegen. 69% van de ondervraagden heeft aangegeven de digitale of papieren versie van Trends of Trends-Tendances te lezen.

Naast actualiteit (78%) en economisch nieuws (78%), leest bijna 1 Belgische beslissingnemer op 2 Trends of Trends-Tendances om informatie in te winnen over voor hun bedrijf mogelijk interessante producten of diensten.

We spreken hier natuurlijk in gemiddeldes. Deze studie biedt een gedetailleerd beeld van het gebruik van businessmedia van de Belgische beslissingnemer, zijn verantwoordelijkheden binnen het bedrijf, het uur van de dag, etc. We delen graag verdere details op aanvraag.

Bronnen:
Decision Makers Survey, 2017
Analyse Familles influentes, Famille Solvay : Huit générations d’actionnaires, Trends-Tendances, 8 september 2016
Family Business Network Belgium, 2015
'Denkproces overname familiebedrijf moet uiterlijk op uw 50ste beginnen', Trends.be, 28 november 2015
Analyse Familles influentes, Les milliards des Belges d’AB Inbev, 10 september 2015
Comment valoriser une entreprise familiale?, Tendances.be, 13 oktober 2014
Zaken Dossier Families, De generatieclash in de Delhaize-families, Trends, 11 september 2014
Pour une entreprise familiale, quels sont les avantages à entrer en bourse?, Trendances.be, 5 mei 2014
Zaken Familiefortuinen, Spreken is zilver, zwijgen is Boël, Trends, 5 september 2013