Koopt u Belgisch?

In België hebben we een waaier aan mooie modemerken: Hampton Bays, Xandres, Essentiel, Terre Bleue, Bellerose, Mayerline, Caroline Biss, … Toch zou 2 op 3 Belgen geen enkel Belgisch modemerk kennen volgens een onderzoek van Creamoda en iVox. Een tijd geleden toonde een bevraging van Knack Weekend en Vente-Exclusive dit ook aan: veel consumenten weten niet welke merken Belgisch zijn en 30% heeft geen idee of ze een Belgisch merk heeft.

Vorig jaar werd de campagne ‘Ik koop Belgisch’ opgestart om Belgische mode en Belgisch design in de kijker te zetten. De campagne werd opgericht door het Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen. Winkels met Belgische mode konden stickers aan hun etalage hangen om te tonen dat zij Belgische mode verkochten. Er werd ook een website opgericht: www.ikkoopbelgisch.be en er werd aangespoord om op sociale media de hashtag #ikkoopbelgisch te gebruiken. Maar deze campagne blijkt nauwelijks bekend te zijn. Ook een dikke 20 jaar geleden, in de jaren ’80, werd een campagne gelanceerd om Belgische mode meer op de kaart te zetten. Die campagne richtte zich vooral op de Belgische modeontwerpers waardoor velen de indruk hadden dat Belgische mode high-end mode is.

Toch zou bijna 1 op 2 Belgen een Belgisch merk verkiezen omwille van steun aan de economie, maar ook omwille van de kwaliteit, stijl, draagbaarheid en duurzaamheid. Uit de bevraging van Knack Weekend en Vente-Exclusive blijkt immers dat Belgische mode gezien wordt als kwaliteitsvol en duur. Maar Belgen willen gerust meer betalen voor die kwaliteit. Uit een enquête over luxe, uitgevoerd door Roularta Research in 2015 blijkt dat lezers van Trends Style, Knack/Le Vif Weekend en Knack/Le Vif Weekend Black kwaliteit ronduit het belangrijkste criteria vinden bij de aankoop van kledij (Trends Style: 87%, Knack/Le Vif Weekend: 87%, Knack/Le Vif Weekend Black: 88%).

Knack/Le Vif Weekend zet ook twee maal per jaar Belgische mode extra in de kijker via de specials ‘Mode, dit is Belgisch’. Eind augustus verschijnt de tweede ‘Mode, dit is Belgisch’ special van dit jaar, een ideaal medium om de Belgische mode beter te leren kennen.

 

Bronnen:
Luxe enquête, November 2015, Roularta Research

Artikel ‘Belgische mode is nauwelijks gekend in eigen land’ door Wim Denolf, Knackweekend.be, 21/06/2017
Artikel ‘Wat is Belgisch? ‘Belgische mode wordt nog altijd geassocieerd met het high-end-verhaal’.’ Knackweekend.be, 03/09/2016
Artikel:Ik koop Belgisch zet Belgische mode & design in de kijker’. Knackweekend.be, 01/08/2016