influencers en luxe

influencers en luxe

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. 4.780 lezers, over alle lifestyle- en vrouwenmagazines heen, gaven Roularta Research een inkijk in hun gedrag op social media en de impact hiervan op hun consumptiegedrag.

  • Onze lezers en social media: Het hoeft niet te verbazen dat Facebook het populairste sociale mediakanaal is binnen het lezerspubliek, gevolgd door Whatsapp en Youtube. Dit laatste kanaal wordt voornamelijk gebruikt om muziek te beluisteren, tutorials te bekijken of om grappige video’s te bekijken. De top 4 wordt vervolledigd door Instagram.
  • Zoom op Instagram: De respondenten die actief gebruik maken van Instagram, gebruiken het kanaal doorgaans ook erg intensief. 73% logt minstens 1 keer per dag in op hun Instagramaccount. 29% doet dit zelfs 1 keer of vaker per uur. Algemeen genomen zijn hun interesses erg divers, maar vooral reizen, food en mode zijn erg populaire onderwerpen.
  • Impact van influencers: 83% van de respondenten is er zich terdege van bewust dat influencers mensen proberen te overtuigen om iets te kopen, wat ze mogelijk zelf niet nodig hebben. Zij gaan eerder kritisch om met producten die influencers aanprijzen. Slechts 8% verklaart dat influencers hun aankoopgedrag beïnvloeden. Dit ligt opvallend lager dan het aantal respondenten dat toegeeft dat magazines hun aankoopgedrag beïnvloeden (29%). Instagramgebruikers geven toe dat ze zich door influencers soms toch eens laten verleiden tot een aankoop, dit gaat dan vooral over verzorgingsproducten, kledij en make-up.

Luxe-aankopen door respondenten: in het tweede luik van dit onderzoek werd het aankoopgedrag van de respondenten ook los van Instagram bevraagd. Enkele bevindingen:

  • 1 op 4 lezeressen van Trends Style, Flair, Feeling en Steps hechten belang aan de exclusiviteit bij de aankoop van kleding.
  • 1 op 3 van de ondervraagde lezeressen bezit 3 of meer horloges.
  • 85% van de lezeressen van Libelle gebruikt graag staaltjes. 74% heeft al eens parfum gekocht naar aanleiding van een staaltje.
  • 22% van de ondervraagde lezeressen heeft in het afgelopen jaar een luxehandtas gekocht.

Wilt u de volledige inhoud van dit uitgebreide onderzoek ontdekken? Gelieve dan contact met ons op te nemen.