YMCE Data Driven: de genomineerden

Print

(Op de foto: Lien Migom (Publicis Media), Alexander Lazarev (HybridAgency), Zaki Lahbib (Mediabrands), François Delmeire (Wavemaker), Simon Vagenhende (Wavemaker), Vincent Mathys (blue2purple), James Geurs (phd), Samuel De Koning (HybridAgency), Colienne Cornet (Dentsu Aegis Network), Juliette Brecx (Mediacom), Manon Goessens (Zigt), Georgia Temperman (Dentsu Aegis Network), Anthony Robert (Robert&Marien), Adeline Genard (Space), Fatima Saralapova, Famke Van Mol (Blue449)).

Het "Data Driven"-luik van de YMCE-award voor jonge professionals van mediabureaus en gespecialiseerde bureaus, georganiseerd door de UMA met de steun van partners Var, IP, Roularta Media Group en Welcome Media, is bedoeld voor jonge data-analisten en digitale experts. Net als bij de YMCE-strategie vindt de wedstrijd plaats gedurende een ganse dag, van een briefing van een adverteerder die tot dusver onbekend was bij de deelnemers, tot het oordeel van de jury. Aan het einde van de dag presenteerden 8 teams hun analyses en aanbevelingen in 12 minuten aan de YMCE-jury.

De wedstrijddag vond plaats bij Roularta Media Group in Zellik, met 16 deelnemers uit 12 verschillende agentschappen. François Chaudoir, voorzitter van de UMA, was bijzonder verheugd over de deelname van 4 jonge talenten van niet-UMA-bureaus.

De tot dan toe onbekende adverteerder was Laurence Anckaert, Marketing Manager bij McDonald's Belgium. De briefing van de Amerikaanse reus richtte zich op het ontwikkelen van interacties met de doelgroepen van het merk en de occasionele consumenten, met het doel om de verzamelde gegevens te verrijken. De centrale KPI bestond uit het verhogen van het aantal downloads en de gebruiksfrequentie van de McDonald's app. Na de briefing werden de deelnemers verdeeld in acht teams van twee. Ze konden zich comfortabel installeren in individuele kantoren en kregen vijf uur de tijd om een goed onderbouwde strategische aanbeveling te geven.

De YMCE-jury, voorgezeten door Laurence Anckaert, bestond uit vertegenwoordigers van YMCE-partners en experts uit de UMA, waarvan sommige de afgelopen jaren hebben deelgenomen en de YMCE-trofee hebben gewonnen.

Bernard Cools (Space), Naomi Osorio Galan (Mediabrands) Katrien Merckx (Welcome Media) Jean-Philippe Bovsovers (Var), Mark Daemen (Roularta Media Group), Wouter Vandenameele (Phd Media), Sandra Philippaerts (Roularta Media Group), Delphine Van Kerckhove (IP) Max Brouns (UMA), Danny Nijs (360° Academy), Taylor Mulakilwa (Mediacom), Laurence Anckaert (McDonald’s)

Na overleg heeft de YMCE Data Driven jury de volgende 3 teams genomineerd:

  • Juliette Brecx (Mediacom) en James Geurs (Phd Media)
  • Colienne Cornet (Dentsu Aegis Network) en François Delmeire (Wavemaker)
  • Manon Goessens (Zigt) en Vincent Mathys (blue2purple)

De winnaars worden op 27 november bekendgemaakt tijdens de UMA Get Together. Het winnende team ontvangt de trofee uit handen van de partners van het evenement, Welcome Media en Roularta Media Group.

De UMA eert specifieke talenten die het verschil maken

De competitie Young Media & Channel Experts eert jong talent onder mediadeskundigen en -strategen in samenwerking met de United Media Agencies (UMA). Gezien de grote inspanningen van mediabureaus in de ontwikkeling van expertise in datamarketing, heeft de organisator 360° Academy samen met de Expertise Commissie van de UMA een op maat gemaakte YMCE-wedstrijd ontwikkeld die specifiek gericht is op de beste jonge medewerkers in dit belangrijke vakgebied. De UMA ondersteunt de Young Media & Channel Expert Awards met de ambitie om de inventiviteit en expertise van jong talent in de sector te stimuleren.

Bernard Cools, voorzitter van de Expertise Commissie van de UMA, legt uit: "Naast de wedstrijd is het voor de jonge experts vooral ook een unieke ervaring. Beginnend met een briefing van een adverteerder op basis van gecodeerde KPI’s, worden zij geconfronteerd met verschillende grote uitdagingen: het respect voor de timing, de beperkingen van een briefing en vooral hun eigen creativiteit en vindingrijkheid om een coherente presentatie met hun aanbevelingen op te bouwen. Dit allemaal binnen een paar uur en zonder externe hulp. Het is essentieel voor de UMA om onze jonge media- en datadeskundigen, die de toekomst van onze jobs vertegenwoordigen, aan te moedigen en te ondersteunen. De YMCE-oefening past perfect in deze context: een boeiende dag waar onze jongeren hun creativiteit en expertise onafhankelijk en vrijelijk kunnen uiten, van de briefing tot de uiteindelijke aanbevelingen. ”