Silver AMMA Award voor de eerste Blockchain-case

Print

4 partners vonden elkaar in een experiment met innovatieve Blockchain technologie.

ENGIE, Roularta, Space & Rebel AI (USA) bundelden vorig jaar hun krachten rond Blockchain en wonnen een Silver AMMA Award in de categorie Innovation en Development of the Year 2020.

April 2019: samen met haar klant ENGIE, experimenteert Space met Blockchain-technologie op inventory van Roularta. Op die manier kunnen ze 100% gevalideerde impressies en een maximale transparantie van online reclame verwezenlijken.

De Blockchain-technologie van Rebel AI is een referentie in de VS om online traffic te valideren. Een stukje code is geïmplementeerd op de pagina's van de websites. Wanneer dit herkend wordt, laat het de impressie toe. Wanneer de coderingssleutel niet kan worden geverifieerd, wordt de impressie geblokkeerd. Zo kan het 100% gevalideerde inventory garanderen.

Een zwarte doos bestaat niet bij Space. François Chaudoir, Ceo Space: "100% van onze activiteiten kunnen gecontroleerd worden door onze klanten. Wij nemen geen verborgen marge op media. Transparantie is altijd ons motto geweest. Het lag dan ook voor de hand dat wij het eerste bureau moesten zijn dat onze klant een oplossing voorstelde om het online verkeer van hun campagnes te valideren. Wij weten dat fraude een grote zorg is voor adverteerders. Daarom hebben we ENGIE voorgesteld om deel te nemen aan de première in ons land". Gaetano Palermo, advertising manager voor ENGIE België: "Onze digitale investeringen groeien: de kwaliteit en de efficiëntie van onze inventories staan centraal. Aangezien technologie in het DNA van ons bedrijf zit, was deze première een fluitje van een cent voor ons".

Uiteraard wilden we deze technologie testen op Belgische inventory. Daarom hadden we nood aan een Belgische speler, innovatief en open genoeg om bereid te zijn te leren om de kwaliteit van zijn inventory in de toekomst nog verder te verbeteren.
Roularta was snel overtuigd. Philippe Belpaire, van Roularta: "Digitale reclamefraude kost de industrie miljarden. Blockchain biedt de mogelijkheid om domein spoofing, een frauduleuze praktijk waarbij nepwebsites zich voordoen als een legitieme uitgever en reclame-inkomsten stelen, op te sporen en te elimineren. Roularta is er trots op zijn adverteerders 100% gevalideerde impressies te kunnen garanderen, gebruikmakend van de Blockchain-technologie".

De resultaten mogen er zijn: het experiment was succesvol en toonde een reële impact aan op de delivery van de campagne. Ongeveer 7% onduidelijke ad delivery werd geblokkeerd.

Dankzij deze technologie kunnen we van de Belgische online reclamemarkt een transparantere plaats te maken.