#Roulartacares voor lezers en adverteerders.

Print

#Roulartacares voor zijn lezers.

Sedert 13 maart beleven we ongeziene tijden. Covid-19 heeft ons leven grondig gewijzigd. We gingen allen in lockdown om samen tegen het coronavirus te strijden. Als essentieel bedrijf, bleef Roularta Media Group (RMG) actief. De nieuwsjournalisten staken een tand bij om onze lezers uitgebreid te informeren over covid-19 en andere actuele onderwerpen. De lifestyleredacties namen allerlei creatieve initiatieven om dagelijks ontspannende leesmomenten te bezorgen aan onze lezers in deze eenzame dagen. Kortom, #Roulartacares voor zijn lezers.

De inspanningen van de redacties werden erg goed geapprecieerd door onze lezers. Meer dan ooit is men aan het lezen geslagen. RMG is blijven inzetten op haar abonnementenpolitiek, met als resultaat dat er in april 13.279 nieuwe abonnees zijn geworven. Libelle en Femmes d’Aujourd’hui spannen hierin de kroon en kregen er in april maar liefst 6.031 nieuwe abonnees bij. Knack en Le Vif/L’Express informeren voortaan 2.066 nieuwe abonnees.

Onder de noemer #Roulartacares, heeft RMG het tijdelijke, maar veelbelovende abonnementeninitiatief ‘mijnmagazines’ op poten gezet om de nodige duiding en ontspanning breder te ontsluiten. Via dit nieuwe project (een digitale kiosk) konden meer dan 6.000 nieuwe lezers proeven van een ‘mini print abonnement’ op een van de sterke Roulartamerken. Hieruit kwamen ook tal van interessante data-inzichten voor de toekomst. 

Dat het lezen van magazines sinds het begin van de covid-19-crisis in de lift zit, blijkt ook uit de cijfers van persverkopers. In maart noteerden zij reeds stijgingen tot 30% in de verkoop van Roulartamagazines. Een trend die zich ook in april doorzet: de losse verkoop van Trends is in de laatste 2 maanden met 47% gestegen. De verkoop van Le Vif/L’Express is met 35% vooruit gegaan. Van Libelle gingen in maart en april maar liefst 5.800 exemplaren meer over de toonbank dan in januari en februari.

De honger naar informatie heeft de traffic naar de nieuwssites van Roularta (knack.be, tendances.be, …) ook sterk doen toenemen. In maart noteerden we zelfs een verdubbeling van het aantal bezoekers t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. In de periode januari – april 2020 noteerden we 15.600.000 unique pageviews, een stijging van ruim 30%, meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De bezoekersaantallen op onze womensites zijn tussen januari en eind april met een derde tot de helft gestegen in vergelijking met 2019. Voor de websites Flair NL en Flair FR tekenen we tussen 1 januari en 30 april 2020 respectievelijk 18.800.000 en 12.000.000 unieke paginaweergaven meer op dan in dezelfde periode vorig jaar. De herontdekking van de keuken stuwt de bezoekersaantallen op Libelle-lekker.be naar recordhoogten. Sinds de aankondiging van de eerste maatregelen, is het aantal unieke pageviews verdubbeld ten opzichte van 2019.

De coronamaatregelen treffen onze lokale partners hard en dit had ook gevolgen voor de lokale media van RMG. Om de zondagse afspraak met lezers uit heel Vlaanderen niet te missen, ging De Zondag volledig digitaal, met een grote stijging van zijn digitale bereik tot gevolg. Ook de Krant Van West-Vlaanderen kende via kw.be een ongeziene toename van zijn digitale community met 32,16% meer gebruikers en 37,12% meer unieke pageviews.
Na 5 weken in uitsluitend digitale vorm, verscheen De Zondag op 3 mei weer op papier. Deze papieren editie kon op groot enthousiasme rekenen: in veel bakkerijen en supermarkten waren de displays tegen 9 uur al leeg. Na De Zondag verschijnen ook De Streekkrant en Steps weer. De Streekkrant ligt vanaf 20 mei weer in de brievenbussen. Steps blikt op 13 juni vooruit met de special Staycation. 

De covid-19-crisis zorgt ervoor dat mensen steeds meer informatie zoeken. Zeker mensen die zich in het ziekenhuis bevinden of revalideren. Met een afdeling als Roularta Healthcare denken wij aan alle zorgverleners. Roularta HealthCare - uitgever van de medische titels Artsenkrant, de Apotheker, AK-Hospitals, Belgian Oncology and Hematology News (Bohn) - schenkt immers 12.500 euro aan de covid-19-projecten in het kader van het Fonds Solidaire Zorg en het Fonds Dr. Daniël De Coninck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
#Roulartacares en daarom denken wij eveneens aan alle patiënten en bedelen wij gratis kranten en magazines in ziekenhuizen. Ook KW cares. Onder dit motto bezorgde de Krant van West-Vlaanderen gedurende 5 weken 2.500 kranten gratis in 16 verschillende West-Vlaamse ziekenhuizen.

Met al deze initiatieven wil Roularta zijn steentje bijdragen aan een warmere maatschappij.
#Roulartacares en daarom blijven wij met man en macht werken aan onze sterke en kwalitatieve mediamerken en vernieuwende initiatieven, omdat de consument, onze lezer, onze kijker, onze luisteraar, onze surfer, ons nu harder nodig heeft dan ooit.

 

#Roulartacares voor zijn adverteerders.

De afgelopen maanden waren een enorme uitdaging voor alle bedrijven, met eerst een sluiting uit veiligheidsoverwegingen en nu een voorzichtige heropstart. Maar uitdagende tijden kan je ook omzetten in mooie opportuniteiten. Onder de noemer #Roulartacares wil RMG alle Belgische adverteerders een hart onder de riem steken met nieuwe inzichten, initiatieven en interessante oplossingen en zo helpen om hun activiteiten te stimuleren. Want enkel samen en solidair, kunnen wij de Belgische economie een nieuwe start geven.

Om te beginnen, omvat #Roulartacares een grote “Corona” consumentenenquête, waaraan maar liefst 19.000 lezers van Roulartamerken hebben deelgenomen. Hieruit verzamelden wij hele interessante consumenteninzichten per sector (home & deco, toerisme, fashion, beauty, automotive, finance, retail, food & beverages, …) en per mediamerk. De resultaten delen wij graag met onze adverteerders. Ook de redacties spelen de komende weken en maanden in op deze inzichten en werken bijgevolg interessante dossiers en thema’s uit. Zo verscheen afgelopen week een eerste boeiend redactioneel dossier in Knack en Le Vif/L’Express: “De wereld na Corona”.

Een ander initiatief van #Roulartacares voor onze klanten/adverteerders, is content-to-commerce of CTC: een nieuwe aanpak waarbij social media posts eenvoudig doorgeplaatst kunnen worden in onze vertrouwde redactionele omgeving. Hiermee vergroot het bereik van een bestaande social media post en scoort de post bijzonder goed op vlak van engagement, zonder nieuw materiaal te moeten aanmaken. In het kader van de heropstart voor vele merken, biedt RMG dit digitale format tot eind augustus aan een gunstig CPC-tarief aan op alle Roularta-sites.

#Roulartacares betekent ook samenwerken met andere media, in het belang van de adverteerders. Daarom lanceert RMG nu in samenwerking met DPG Media en Mag Advertising het WOW MagPack: een ongeziene combinatie van de 4 sterkste Belgische magazinemerken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Dag Allemaal en Ciné-Télé-Revue, met een netto bereik van 1,8 miljoen lezers en meer dan 2,2 miljoen contacten, waarmee bijna 1 VVA (Verantwoordelijke Voor Aankoop) op 3 bereikt wordt.

RMG zorgde de voorbije weken met zijn verschillende mediamerken voor de lancering van talrijke podcasts. Trends en Trends-Tendances informeren meer dan ooit de ondernemers over hoe zij deze speciale tijden best kunnen doorkomen. De podcasts van Libelle inspireren de lezeressen nog meer met verhalen uit het leven gegrepen. Adverteerders kunnen zich meer dan ooit linken aan al deze nieuwe podcastprojecten.

Trends Business Information, de Roularta-afdeling die ondernemers inzichten op basis van handelsinformatie aanreikt, creëerde een weerbaarheidsindicator die aangeeft in welke mate bedrijven de coronacrisis financieel aankunnen. Elke onderneming kan zijn klanten- en prospectenbestand verrijken met deze informatie of individuele checks doen op de online platformen TrendsPro en TrendsTop.

Kanaal Z en Canal Z brengen verrijkende online webinars tot op het tv-scherm, waardoor tal van interessante thema’s een nog veel breder ondernemerspubliek bereiken. Een nooit gezien initiatief in het Belgische tv-landschap. Al deze webinars kwamen tot stand dankzij partnerships met adverteerders.

Communiceren loont altijd, vooral in moeilijkere tijden. Dus blijf aanwezig, herstart uw business met een positieve boost en weet, #Roulartacares.