Online advertising op kwalitatieve nieuwssites scoort beter

Print

Een recent onderzoek heeft aangetoond dat display-advertenties op kwalitatieve nieuwssites opvallend beter scoren dan de benchmarks voor display advertising. Ook video’s doen het opmerkelijk beter op deze sites. Het belang van betrouwbare, kwalitatieve nieuwssites in tijden van fake news draagt in grote mate bij aan dit positieve effect.

Moat analyseerde in het najaar 2018 op vraag van World Media Group (WMG)* de performance van diverse displayformaten op de premium nieuwssites van WMG en vergeleek deze met eigen benchmarks voor display-advertising. Uit deze analyse kwam duidelijk naar voren dat display-advertenties op premium nieuwssites hoger scoorden op vlak van engagement en viewability.

Deze vaststelling is toe te schrijven aan het zogenaamde halo-effect van de kwalitatieve platformen waarop de advertenties getoond worden. Fake news en ondermaatse journalistiek zetten mediaconsumenten aan om gericht op zoek te gaan naar kwalitatieve nieuwsbronnen en bewuster met inhoud om te gaan. Dankzij de kwalitatieve context van deze nieuwsbronnen, genieten de advertenties een positieve uitstraling.

Een blik op de cijfers leert dat het positieve effect zowel op mobile als op desktop aanwezig is. De mobile in view rate en in view time lagen voor WMG respectievelijk 32% en 13% dan Moats benchmarks. De interactie met mobile advertenties ligt zelfs 35% hoger.

De in view rate (+27%) en de in view time (+25%) lagen voor display ads op desktop eveneens beduidend hoger. Met 66 seconden lag de active page dwell time 39% hoger dan Moats benchmarks.

Het opvallendste cijfer uit de analyse is echter weggelegd voor videoadvertenties. Met een complete rate (audible en visible) van 53,6%, ligt de performance op de premium nieuwssites van WMG maar liefst 144% hoger dan MOAT’s benchmarks.

Lees hier de bespreking van de onderzoeksresultaten op de WMG-website.

 

*WMG: World Media Group, internationale groep nieuwsuitgevers bestaande uit o.a. Bloomberg Media Group, Business Insider, The Economist, Forbes, Fortune, National Geographic, Reuters, Time, The Wall Street Journal and The Washington Post.