Mooie CIM-cijfers voor Roularta Media Group 2020

Print

In een markt die erg onder druk staat, kan Roularta Media Group een heel mooie CIM voorleggen. Dit geeft Roularta veel vertrouwen in de strategische koers die is ingezet met de magazinetitels.

Vanuit mediaplannings-perspectief blijkt de paper + digital currency het best geschikt om de lezers van magazines in kaart te brengen. Een greep uit de resultaten:

  • De Zondag bevestigt zijn status als het grootste weekblad. Een echt bereikskanon met elke week bijna 1,5 miljoen lezers.
  • Het gratis lifestyleblad Steps NL gaat sterk vooruit met 13%.
  • Libelle Lekker/Femmes Délices zit voor de eerste keer in de studie en is meteen het  grootste betalende, nationale maandblad met meer dan 700.000 levensgenieters...
  • Het pakket van Le Vif/L’Express presteert uiterst goed: Le Vif/L’Express +9%, Le Vif Weekend +22%, Le Vif Focus +11%. Het Knack-pakket blijft stabiel.
  • Libelle stijgt +9%, Femmes d’Aujourd’hui zelfs +12%. Libelle en Femmes d’Aujourd’hui tellen samen maar liefst 1,2 miljoen lezers.
  • Trends/Trends-Tendances groeit verder met  +5% in zijn sterke business community.

Roularta legt zo mogelijk nog een beter rapport voor binnen Total Brand. De verdere digitalisering van de magazinetitels werpt duidelijk vruchten af. Enkele opvallende resultaten voor Total Brand:

  • Le Vif/L’Express is de grootste groeier binnen de weekbladen met +67%. Met 55% moet Knack niet veel onderdoen.
  • Ook beide Flairs scoren goed met respectievelijk+ 63% voor de Nederlandstalige versie en + 49% voor de Franstalige.
  • Trends/Trends-Tendances is het grootste financieel-economisch medium met 538.200 total brand gebruikers.
  • Libelle Lekker/Femmes Délices is in print het grootste maandblad en verdubbelt zijn bereik  tot meer dan 1,5 miljoen door de toevoeging van zijn digitale platform.
  • Diezelfde verdubbeling van bereik dankzij het digitale platform zien we bij Data News en Feeling, ook Gael ziet een eerste resultaat van zijn digitale transitie.
  • Tenslotte een vermelding voor Krant van West-Vlaanderen waar de digitale transitie zorgt een verhoging van 53% van het digitale bereik, dat zodoende 60% bereik toevoegt aan het printbereik.

Roularta Media Group telt dus binnen zijn portfolio het grootste weekblad, het grootste maandblad en de grootste groeier. De huidige CIM-resultaten zijn des te hoopgevender omdat de stijgende verkoop van abonnementen en losse nummers en het bijhorende meerbereik tijdens de Covid-periode niet verrekend zijn in deze resultaten.

Recent onderzoek van Space en Polaris ‘Alfa’ waarbij de ‘Aandacht voor Reclame’ onderzocht werd, gaf verder magazines een zeer goed rapport. De aandacht van magazinelezers voor reclame ligt– op bioscoop na - het hoogst van alle media. “Omdat ze gewaardeerd worden voor de behoorlijke beheersing van de reclamelast evenals een harmonieuze co-existentie tussen reclame en redactionele inhoud, bieden de gedrukte media een solide alternatief. Temeer daar hun kracht niet afneemt, wel integendeel, bij de generatie van "digital natives". (Space Essentials 5/10/2020).

De goede resultaten van de Roularta-titels kwamen tot stand door de inzet van de redacties die week na week, jaar in/jaar uit, het beste van zichzelf geven en op die manier massaal abonnees en lezers aan hun lievelingsmerk binden.