Libelle 75 jaar: een heel mensenleven

Print

LLibelle kon begin oktober al 953.052 kaarsjes uitblazen: ééntje voor elke lezer in de CIM (CIM NRS 2019-2020 total brand). Op 29 oktober kwam het speciale dubbeldikke verjaardagsnummer uit als orgelpunt van een heuse verjaardagsweek!

  • Libelle zelf verscheen met een dubbeldik nummer met daarin de beste receptenklassiekers, een artikel over relaties door de jaren heen, Anne Davis die vertelt over haar werk als columniste (favoriet van Libelle), een grote make-over van lezeressen, extra ‘Mijn Verhalen’… kortom het beste van Libelle in één nummer, en dan nog dubbel.
  • De landingspagina www.libelle.be/75jaarlibelle bundelde alle online uitingen: de docu-video van top-fotografe Lieve Blancquaert waarin Libelle-redactrices ontroerende, grappige, mooie brieven van lezeressen voorlezen, maar ook een online kwis, allerhande artikels en interviews én een wedstrijd waarmee je een fotoshoot kan winnen met een Libelle-fotograaf.
  • Dit alles werd ondersteund met een full campagne op TV, radio, social en in print, en met  teaser-video’s van Lieve Blancquaert.

Hoofdredactrice Karen Hellemans: “Als grootste weekblad van Vlaanderen koesteren wij de band met onze lezeressen enorm. Elke dag krijgen we (handgeschreven) brieven en mailtjes van hen. Ze vragen ons om inspiratie, raad of praktische hulp, willen ons bedanken of gewoon hun verhaal doen. En wij luisteren, altijd. We shoppen en koken samen. Zorgen samen voor de kinderen. Maken het bij haar thuis gezellig. Gaan samen wandelen of fietsen. In alles wat we samen doen, voelt onze lezeres dat we haar graag zien. Daarom neemt ze ons mee in de intimiteit van háár leven. Op die vriendschap, die intussen al 75 jaar bestaat, zijn wij best trots.”

Libelle maakte over al die jaren heen natuurlijk een enorme evolutie door: van gratis naaipatronen en dokter Spock in de jaren 50 over de intrede van huishoudtoestellen waardoor vrouwen meer tijd kregen in de jaren 60, de emancipatie van de vrouw in de jaren 70, de slankheidsidealen in de jaren 80, om nu tenslotte bewuster en prominenter bezig te zijn met maatschappelijke, politieke issues waarin Libelle ook een voortrekkersrol durft op te nemen.

Ook adverteren in Libelle is over de jaren sterk geëvolueerd. Vandaag is Libelle uitgebouwd tot een multimediaal platform dat 953.052 lezers bereikt (CIM NRS 2019-2020 brand). De specials Libelle Lekker, grootste maandblad in het CIM, Libelle Nest, en Libelle Mama zijn stuk voor stuk uitgegroeid tot sterke merken. Dat maakt van Libelle dé perfecte plaats om de grootste en warmste vrouwen community van Vlaanderen te bereiken. Samen met het zusterblad Femmes d’Aujourd’hui wordt dat zelfs heel België. Niets zo impactvol als een sprekende advertentie op één van onze covers of dicht bij de context die de boodschap van de adverteerder ondersteunt. Of het nu gaat over mode, beauty, eten en drinken of over geldzaken en de volgende nieuwe wagenaankoop. Libelle zag de laatste jaren ook een belangrijke toename in native samenwerkingen, waarbij redacteurs en adverteerders de juiste toon vinden om onze lezeressen te informeren en te enthousiasmeren. Deze week doen we dat met Weight Watchers en Philips. Roularta Brand Studio draait op volle toeren voor Libelle en de adverteerders.

Wat is het geheime ingrediënt? Iedereen die voor Libelle werkt – journalisten, vormgevers, eindredacteurs … - is ervan doordrongen dat onze lezeressen altijd op de eerste plaats komen. Het zijn vrouwen van vlees en bloed – geen kunstmatige ‘persona’ – waarmee we dagelijks in direct contact staan. Ze mailen ons wat ze leuk of minder leuk vonden aan het leven, aan ons blad. We kennen haar beter dan wie ook. In de eerste plaats door onze vele persoonlijke babbels, maar ook door data-inzichten en onderzoek. We zijn haar praktische gids, haar luisterende oor. Het is een vriendschap die van twee kanten komt, en voor veel van onze lezeressen een leven lang aanhoudt. Dat is het resultaat van 75 jaar samen dezelfde weg bewandelen. Tientallen keren hebben we ons heruitgevonden zonder haar uit het oog te verliezen. We weten waar ze van droomt en waar ze van wakker ligt. We zitten in haar hart, en zij in dat van ons.

Contact: Karen Hellemans, Hoofdredactrice Libelle, karen.hellemans@libelle.be