Geen zomervakantie zonder magazines

Print

Adverteerders besteden in de zomer bijna een derde minder aan media. Terecht? Maar liefst 63% van de Belgen (ca. 7,4 miljoen) gaat tijdens de zomer op vakantie. Hoe bereik je hen het beste? ‘Reistasmedia’ (smartphone en magazines) gebruiken we in de zomer het meest. Vakantiegangers gebruiken websites, apps en sociale media veel minder, zo blijkt uit onderzoek van Sanoma. Magazines blijken het enige medium dat men tijdens de vakantie veel vaker gebruikt.

Sanoma Nederland deed in samenwerking met No Ties een onderzoek naar het gedrag van vakantiegangers in de zomer en komt met 3 tips voor adverteren in de zomer, waarmee we ook in ons land rekening moeten houden.

Tip 1. Richt je op ‘reistasmedia’, want die reizen gewoon mee

Gevraagd naar de mate waarin men media uit eigen land gebruikt op vakantie, zien we dat makkelijk mee te nemen ‘reistasmedia’, zoals smartphone (92%) en magazines (58%) het meest worden gebruikt. Het gebruik van media daalt flink gedurende de vakantie. 56% geeft aan websites en apps minder te gebruiken en ook wordt flink minder tijd besteed aan social media: 55% van de vakantiegangers zegt minder vaak met social media bezig te zijn op vakantie.

Magazinelezen is geluksmoment

Magazines zijn het enige medium dat (veel) meer wordt gebruikt op vakantie. Vooral door vrouwen in de leeftijd 30-49 jaar: 66% geeft aan vaker tijdschriften te lezen als ze op vakantie is. Redenen hiervoor liggen vooral in het feit dat magazines makkelijk kunnen worden meegenomen en dat de ‘lichte’ content van een tijdschrift past bij de vakantiestemming. Het lezen van een tijdschrift bij het zwembad wordt zelfs als geluksmoment ervaren door 51% van de vrouwen.

Hoewel minder tijd aan internet wordt besteed, zijn we op vakantie nog steeds benieuwd naar het wel een wee in eigen land. 61% van de vakantiegangers blijft in het buitenland via websites/apps op de hoogte van het nieuws en 41% krijgt nieuws uit eigen land door via social media.

Tip 2. Profiteer van hoger bereik

Wat magazines betreft zien we dat alle vakantiegangers meer magazines kopen, onafhankelijk van hoe of waar ze vakantie vieren: 43% koopt magazines voor of tijdens een autovakantie, 18% koopt extra magazines als hij/zij thuisblijft tijdens de vakantie en 25% koopt ze op het vliegveld. De losse verkoop van tijdschriften in de zomer stijgt dan ook tot wel 30%.

Tip 3. De juiste content in de juiste context

Vakantiegangers die in Spanje bij het zwembad liggen zullen waarschijnlijk niet massaal naar een webshop klikken om daar een bestelling te doen. Om met een commerciële boodschap écht tussen de oren van een consument terecht te komen, is de zomer helemáál geen gek moment. 73% geeft aan op vakantie (helemaal) tot rust te komen en consumeert media met veel meer aandacht.

Ook advertenties meer aandacht

Meer dan de helft van de vakantiegangers leest magazines ook aandachtiger en intensiever dan in het dagelijkse leven en 20% geeft zelfs aan advertenties op vakantie aandachtiger te lezen dan thuis. Het uitgelezen moment dus om met een merkcampagne een zaadje te planten, die terug in eigen land kan worden geoogst.

Bron: artikel op Magazine Media