Eerste implementatie van Blockchain in de reclame in België

Print

ENGIE, Roularta, Space & Rebel AI (USA) bundelen hun krachten

April 2019: samen met haar klant ENGIE, experimenteert Space met Blockchain-technologie op inventory van Roularta. Op die manier kunnen ze 100% gevalideerde impressies en een maximale transparantie van online reclame verwezenlijken.

De Blockchain-technologie van Rebel AI is een referentie in de VS om online traffic te valideren. Een stukje code is geïmplementeerd op de pagina's van de websites. Wanneer dit herkend wordt, laat het de impressie toe. Wanneer de coderingssleutel niet kan worden geverifieerd, wordt de impressie geblokkeerd. Zo kan het 100% gevalideerde inventory garanderen.

Een zwarte doos bestaat niet bij Space. 100% van onze activiteiten kunnen gecontroleerd worden door onze klanten. Wij nemen geen verborgen marge op media. Transparantie is altijd ons motto geweest. Het lag dan ook voor de hand dat wij het eerste bureau moesten zijn dat onze klant een oplossing voorstelde om het online verkeer van hun campagnes te valideren. Wij weten dat fraude een grote zorg is voor adverteerders.

Daarom hebben we ENGIE voorgesteld om deel te nemen aan de première in ons land. Gaetano Palermo, advertising manager voor ENGIE België: "Onze digitale investeringen groeien: de kwaliteit en de efficiëntie van onze inventories staan centraal. Aangezien technologie in het DNA van ons bedrijf zit, was deze première een fluitje van een cent voor ons".

Uiteraard wilden we deze technologie testen op Belgische inventory. Daarom hadden we nood aan een Belgische speler, innovatief en open genoeg om bereid te zijn te leren om de kwaliteit van zijn inventory in de toekomst nog verder te verbeteren. Roularta was snel overtuigd. Philippe Belpaire, van Roularta: "Digitale reclamefraude kost de industrie miljarden. Blockchain biedt de mogelijkheid om domein spoofing, een frauduleuze praktijk waarbij nepwebsites zich voordoen als een legitieme uitgever en reclame-inkomsten stelen, op te sporen en te elimineren. Roularta is er trots op zijn adverteerders 100% gevalideerde impressies te kunnen garanderen, gebruikmakend van de Blockchain-technologie".

De eerste resultaten worden over een paar weken verwacht. Daarna zullen we het aantal impressies kunnen zien die gevalideerd of geblokkeerd zijn en kunnen we de resultaten vergelijken met de resultaten die we via Moat verzamelen.

We hopen in de toekomst meer uitgevers te overtuigen om deze technologie te gebruiken.

We kijken ernaar uit om van België een transparantere plaats te maken.