Dossier 65 years of Roularta influencing editorial - Minder maar beter, door Anne-Sophie Bailly

Print

Altijd meer. Nieuws. Artikels. Berichten. Facebook-posts. Tweets. En altijd sneller.
 
Toen de media voluit in het digitale tijdperk stapten, werd dat hun credo. Het terrein bezetten de eerste zijn, altijd en overal. Een permanente race om de schermen te vullen en voor al de rest de dood van een ster, een sportresultaat of een regeringsakkoord aan te kondigen. Maar dat was vroeger.
 
Vandaag hebben heel wat uitgevers deze eindeloze spurt een halt toegeroepen. En dat is maar goed ook.
 
Het is voor een doorsnee lezer immers onmogelijk om al wat zijn favoriete medium (in dit geval dus Le Vif/L’Express of levif.be) produceert ook daadwerkelijk te lezen. In plaats van content te blijven toevoegen, heeft een aantal redacties een nieuw motto ingevoerd: ‘Less is more’. Zo ook bij je favoriete titel (levif.be dus).
 
Concreet? Snel gemaakt, gelezen en weggegooid nieuws laat je favoriete magazine (Le Vif/L’Express of levif.be dus) aan de zoekmotoren en content agregators, om te kiezen voor doordachte, onderbouwde, verzorgde producties. Geen enkele surfer zal klagen dat hij x artikels minder krijgt, als de inhoud van wat hem aangeboden wordt van zo’n goede kwaliteit is.
 
Het belang van het nieuws en de kwaliteit van de verwerking zijn belangrijker dan de snelheid. Engagement, hercirculatie, rebound, conversie en positief ecosysteem liggen op ieders lippen.
 
Of het ook werkt? Ja, als we de bezoekerscijfers van de site van Le Monde of het aantal abonnementen van The Guardian bekijken. Het aantal lezers van The New York Times doet pas echt dromen. En dat gaan we doen.