Auto’s, niet alleen een mannending

Print

Een wagen kopen is een dure aangelegenheid. Het spreekt dan ook voor zich dat er aan de aanschaf een heel keuzeproces vooraf gaat. De GfK-studie Car Buyer Customer Journey bracht dit keuzeproces in 2017 al uitgebreid in kaart. Lees in onze blog de voornaamste bevindingen.

Wat uit deze studie ook naar voren kwam, is dat de aanschaf van een wagen niet uitsluitend voorbehouden is aan mannen. Maar liefst 41% van de vrouwelijke respondenten gaf aan dat zij de voornaamste beslissingnemer is binnen het gezin op vlak van auto’s. Nog eens 54% van de vrouwen gaf aan dat zij als medebeslisser de uiteindelijke keuze beïnvloedt.

Wat vinden vrouwen belangrijk bij de aanschaf van een nieuwe wagen? Het spreekt voor zich dat de prijs en interessante condities belangrijke argumenten zijn, maar ook andere aspecten worden in overweging genomen. Enkele opmerkelijke cijfers:

  • 1 op 5 lezeressen van Knack Weekend en Le Vif Weekend hecht veel belang aan de milieuvriendelijkheid van een wagen (sel. 326).
  • De lezeressen van Flair, Feeling en GAEL kiezen 2 keer vaker voor een wagen met innovatieve snufjes dan de gemiddelde Belgische vrouw.
  • Ruim een kwart van lezeressen van Plus Magazine verwacht deskundig advies van de verkoper.
  • De lezeressen van Libelle en Femmes d’Aujourd’hui houden bij de keuze voor een wagen 70% vaker rekening met de ethische waarden van het bedrijf dan de gemiddelde Belgische vrouw.

Meer weten over vrouwen als doelgroep voor uw merk? Contacteer ons voor meer gedetailleerde cijfers of voor een communicatieplan op maat.

Bron: Kantar TNS, Brand Media Monitor IX 2018-2020