Decision Makers uitgelicht

In 2017 heeft Ipsos, op aanvraag van Trustmedia en Roularta Media, 923 topmanagers uit diverse sectoren bevraagd over hun gebruik van nationale en internationale businessmedia. Het resultaat van deze analyse? De Decision Makers Survey, een uniek onderzoek naar de rol, de relevantie en de waarde van businessmedia in België.

In het eerste deel van de studie gaat de aandacht uit naar het type businessmedia dat managers in professionele context consumeren. Gemiddeld gebruikt 73% van de ondervraagde managers print media (magazines en kranten), 55% raadpleegt sociale media, 39% maakt gebruik van audiovisuele merken en 88% bezoekt websites. Interessante vaststelling: marketing- en salesverantwoordelijken maken in professionele context het meest gebruik van alle vier de kanalen (respectievelijk 84%, 82%, 40% en 94%).

In de studie werd ook het bereik van de merken van de deelnemende partijen gemeten: De Tijd/L’Echo en Netto/Mon Argent van Mediafin en Trends/Trends-Tendances, Datanews en Kanaal Z/Canal Z van Roularta. Allemaal samen hebben deze brands, in professionele context, een dekking van 76% op de bevraagde doelgroep. De 8 internationale businessmerken (Business Insider, WSJ, Financial Times, The Economist, Les Echos, Handelsblatt, Il Sole 24 Ore et Het Financieele Dagblad) die eveneens in de studie opgenomen werden, hebben een dekking van 33% op dezelfde doelgroep. Bovendien is 71% van mening dat nationale businessmedia nuttig zijn binnen het kader van hun professionele activiteiten, in het geval van internationale media is slechts 61% dezelfde mening toegedaan.
Algemeen genomen, kunnen we vaststellen dat hoe meer werknemers een onderneming telt, hoe nuttiger businessmedia beschouwd worden.

Op de vraag waarom de respondenten businessmedia lezen, antwoordt 77% dat ze zo op de hoogte blijven van de actualiteit, 76% geeft aan op deze manier economisch nieuws te volgen, 62% vergaart via businessmedia informatie over zijn sector, 47% informeert zich over producten en diensten die van nut kunnen zijn voor het bedrijf en 20% speurt d.m.v. businessmedia naar prospecten.

De Decision Makers Survey analyseerde ook de correlatie tussen mediatypes en het moment van raadplegen. Business kranten worden duidelijk vooral tussen 6u en 9u gelezen, business magazines worden voornamelijk tussen 9u en 14u geraadpleegd en na 20u wordt vooral gekeken naar businesstelevisie.

Meer weten? Ontdek hier nog andere resultaten uit deze studie. Aarzel niet ons te contacteren voor meer details.