Aanpassen of verdwijnen

… dat is het motto van digitale disruptie. De vloedgolf van veranderingen treft bedrijven uit elke mogelijke sector. Zo heeft bijvoorbeeld het online beheer van bankrekeningen de interne structuur van banken volledig overhoop gehaald. De opkomst van tal van audiovisuele kanalen en informatiekanalen heeft dan weer de werking van multimediabedrijven op zijn kop gezet. Zelfs ongediertebestrijding is de dag van vandaag een digitaal verhaal geworden.

De twee fronten van de digitale disruptie.

Langs de ene kant zijn de eisen, verwachtingen en voorkeuren van klanten drastisch veranderd. De klant verwacht een snellere service, op maat en via het kanaal dat hem of haar het beste uitkomt. Elk bedrijf dat hier niet aan kan voldoen, zal zijn klantenbestand zien verdampen. Het is van fundamenteel belang om het aanbod aan te passen, de distributiekanalen te verbreden en de service naar klanten toe te verbeteren. Bedrijven zullen moeten durven sleutelen aan hun, sedert lang ingewortelde, interne structuur.

Langs de andere kant treft de digitalisering bedrijven van binnenuit. Innovatie dringt zich op, maar men blijft vasthouden aan verouderde systemen en software. Oudere systemen vervangen door een gloednieuw systeem, dat efficiënter is en de nieuwste functionaliteiten kan integreren, blijkt veelal te duur. Dit verklaart het hoge aantal legacy-systemen, systemen die men telkens weer probeert te koppelen aan modernere platformen. Legacy-systemen vormen een groot nadeel t.o.v. startups die, hoe kan het ook anders, geen ouder systeem als basis hebben en dus over efficiëntere processen en een groter prestatievermogen beschikken. Op concurrentieel vlak kunnen zij dus snel de bovenhand krijgen.

Door de digitale disruptie moeten alle economische actoren zich heruitvinden. Data News heeft in 2017 al regelmatig de effecten van digitale disruptie in verschillende sectoren geanalyseerd. Zo konden lezers eerder al ontdekken hoe hotels tegen Airbnb proberen op te boksen. Of hoe boekhouders hun toekomstige rol als adviseur beschouwen, eenmaal hun beroep volledig gedigitaliseerd is. Of nog hoe winkels hun service en distributiemodel hebben aangepast of hoe de post de opkomst van e-mail heeft overleefd.

In 2018 zal Data News de impact van digitale disruptie in nog andere sectoren belichten: de detailhandel, financiën, human ressources, onderwijs, overheid, … Bekijk zeker ook even de Data News-kalender om te ontdekken welke sectoren in 2018 aan bod zullen komen.

Bronnen:
Data News, Dossier Boekhoudsoftware, 16/09/2016
Data News, Dossier Welzijn op het werk, 14/10/2016
Data News, Analyse – Disruptie in retail, 18/11/2016
Data News, Start-up – Disruptie in de hotelsector, 16/12/2016
Data News, Case – Muizen vangen met IoT, 21/04/2017
Data News, Dossier Digitale transformatie, 16/06/2017