How to: pull advertising

Over de plaats van video als marketingtool in het medialandschap wordt allang niet meer getwist. Video komt in vele vormen, telkens met diverse effecten. De verscheidene vormen van video en zijn marketinggebruik lichten we in een reeks blogs toe aan de hand van concrete voorbeelden en cases van Kanaal Z en zijn partners. In de eerste post uit de reeks bijten how-to-video’s, ookwel tutorials, de spits af.

De succesfactor van how-to-video’s is het grote pull-effect dat ze teweeg brengen. De idee is heel simpel: de consument zit met een concrete vraag, de adverteerder beantwoordt deze vraag in een beknopte video. Hierbij kan het bedrijf achter de video zijn diensten of producten positioneren in een context die de aandacht trekt van de consument.

How to’s kunnen bijzonder concrete video’s zijn met een ondersteunende functie, zoals deze tutorial die ingaat concrete vragen over de inhoud en het gebruik van de R AMMA-app tijdens en na de uitreiking van de AMMA’s. Naast het toelichten van een eigen product of merk, lenen how-to-video’s zich ook tot product placement en recensies. Denk maar aan alle make-up-tutorials waarin de vloggers van dienst zich beperken tot producten van één bepaalde brand of een product van verschillende merken met elkaar vergelijken.

How to’s kunnen echter ook een op zichzelfstaande marketingtool zijn die eigen doelstellingen binnen de mediamix moet vervullen. In een interview met Kanaal Z blijkt bv. dat Unilever België en Luxemburg actief inzet op branded video’s om de millenials te bereiken. Hun festivaltips en –how-to’s bieden alvast op ludieke wijze een antwoord op praktische problemen uit leefwereld van hun doelgroep.

Meer weten over videomarketing en de mogelijkheden die Kanaal Z te bieden heeft? Neem contact met ons op.