Luxe, wat is dat?

Luxe betekent voor iedereen iets anders. Hoe vullen onze lezers het begrip in? Wat maakt voor hen van een voorwerp een luxevoorwerp? Om dat na te gaan, lanceerde Roularta Research in het voorjaar van 2018 een enquête rond dit thema bij 4560 lezers van Knack/Le Vif Weekend, Black, Nest, Plus Magazine en Trends Style.

In 2015 lanceerde Roularta Research de eerste editie van haar luxe-enquête. In het voorjaar van 2018 volgde er een nieuwe studie. De bedoeling was om na te gaan of kopers in het luxe-segment anders omgaan met luxe dan drie jaar geleden. Uit de studie blijkt dat kopers van luxeartikelen vooral traditioneel blijven in hun aankoopgedrag.

Luxe betekent voor de respondenten vooral ‘verwennerij en comfort’ (33%), gevolgd door kwaliteit (32%) en exclusiviteit (15%). Hoe jonger, hoe belangrijker ‘verwennerij’ blijkt en hoe ouder, hoe meer belang ze hechten aan het kwaliteitscriterium. De ambachtelijke productie (81%), de aandacht voor details (81%) en de onverwoestbare kwaliteit (77%) onderscheiden volgens de respondenten luxe-objecten van gewone voorwerpen.

Maar liefst 43% van de respondenten voelt zich aangetrokken tot luxemerken en –producten. Volgens 63% staan luxeproducten garant voor kwaliteit. De overgrote meerderheid geeft dan ook aan dat luxemerken onvermijdelijk duurder zijn en 1 op 2 lezers ziet de aankoop van luxeproducten daarom als een echte investering. Een investering die ze zelf ook graag maken. Ze kochten de afgelopen 5 jaar vooral kleding (39%), reizen (27%) of schoenen (26%) van een luxemerk of in een luxeversie.

Dat consumenten, dankzij de hoge(re) kostprijs, voorzichtiger zijn bij het kopen van luxeproducten dan bij gewone producten, blijkt uit het aankoopproces dat ze volgen. Bijna 4 op 10 lezers koopt pas luxe na zorgvuldige afweging, 15% spaart ervoor. Slechts 3% koopt een luxeproduct in een bevlieging. Hieruit blijkt dat consumenten niet over één nacht ijs gaan en zich informeren voor ze tot een aankoop over gaan. De prijs/kwaliteitverhouding (96%) en de service (96%) spelen een belangrijke rol in dit beslissingsproces.

Consumenten kopen steeds meer online, maar dit blijkt niet het geval voor luxeproducten. Maar liefst 72% vindt het Internet niet geschikt om er hoogwaardige producten te kopen. 16% deed het wel al, waarvan 13% zegt dit ook in de toekomst te blijven doen. Leeftijd heeft hierop een grote invloed: hoe ouder de respondent, hoe weigerachtiger hij staat tegenover de aankoop van luxeproducten via het Internet.

Meer weten? Aarzel niet ons te contacteren voor meer details.

Bron: Roularta Research, Luxe-enquête 2018.