De impact van influencers onder de loep

We zien in de huidige marketingcontext het belang van sociale media alsmaar toenemen. Steeds vaker doen marketeers beroep op deze ‘nieuwe’ kanalen, niet zelden ten koste van traditionele marketinginspanningen. Vooral sinds de komst van de smartphone leeft de overtuiging dat sociale media de mogelijkheid bieden om merkbekendheid en aankoopintentie te verhogen via het inschakelen van influencers met wie het doelpubliek zich kan identificeren. Dergelijke -goedgekozen- social influencers­ zouden een merk bovendien toegang geven tot doelgroepen die niet langer te bereiken zijn via traditionele media, zoals bijvoorbeeld de jongere generaties.

Maar in hoeverre is dat inderdaad het geval? Wat onderscheidt deze social influencers nu van sterke en vertrouwde mediamerken? Hebben ze daadwerkelijk zo’n sterke connectie met hun volgers, en is dat publiek ook echt zo geëngageerd? Roularta Research ging het na in een grootschalige lezersenquête waarin het gebruik van sociale media door onze magazinelezers onder de loep werd genomen. Welke platformen gebruiken ze? Zijn ze actief op Instagram? Waar zijn ze naar op zoek, en hoe ervaren zij de invloed van social influencers?

Uit de enquête komt de relativiteit van het bereik van influencers duidelijk naar voren. Zo is maar 23% van onze magazinelezers actief op Instagram, het sociale medium bij uitstek waar adverteerders zich op richten om social influencers in te schakelen. Bovendien zegt meer dan 40% van deze actieve Instagramgebruikers niemand te volgen op het medium. Binnen ons gehele lezerspubliek loopt dit zelfs op tot meer dan 8 op 10 lezers die niemand volgen op Instagram.

Enkele belangrijke nuances dienen zich wel aan. Uiteraard speelt leeftijd een belangrijke rol in het gebruik van sociale media en de impact van social influencers. Bij onze lezers jonger dan 25 jaar ligt het aandeel actieve Instagramgebruikers bijvoorbeeld op 85%, en 3 op 4 Flair-lezers volgt minstens 1 persoon op Instagram. Daarnaast blijkt ‘volgen’ geen eenduidig begrip voor onze lezers. Zo geeft 92% van onze actieve ‘Instagrammers’ aan dat ze vrienden en familie volgen, een groep die ze initieel niet als ‘volgend’ in overweging hadden genomen. Net als ‘kijken’ en ‘kijken kijken’ is er dus ook ‘volgen’ en ‘volgen volgen’.

1 op 2 lezers is zich terdege bewust van de commerciële doeleinden waartoe influencers worden ingezet. Hun impact echter, is beperkt. Slechts 1 op 4 lezers zegt beïnvloed te worden door influencers, en 90% onder hen geeft aan slechts in heel beperkte mate invloed te ondervinden. Wanneer hen specifiek gevraagd wordt naar de impact van social influencers op hun aankoopgedrag, antwoordt slechts 8% hierop bevestigend. Dit tegenover 30% van onze lezers die stellen dat magazines hun aankoopgedrag beïnvloeden!

Meer weten? Aarzel niet ons te contacteren voor meer details.

Bron: Roularta Research, Social Influencers 2019.