De Belgische reclamemarkt 2016

Print

Op de Belgische reclamemarkt is, weinig verrassend, de televisie veruit het populairste medium, met een aandeel van 42,9% in de totale reclamebesteding in 2016. De tweede grote speler op de Belgische reclamemarkt is de print media. Alle print media samen zijn goed voor 29,8% van alle reclamebestedingen in 2016.

De print media kunnen in 3 algemene categorieën opgedeeld worden: de magazines, goed voor een totale besteding van 274,6 miljoen euro, de regionale pers met een totale besteding van 149,2 miljoen euro en de betalende dagbladen met een totale besteding van 740,8 miljoen euro. Binnen deze drie categorieën is Roularta Media Group marktleider op zowel de magazinemarkt (marktaandeel van 30%) als de markt voor gratis pers (marktaandeel van ruim 40%).

Print media leeft op de Belgische markt en Roularta Media Group is hierbij een belangrijke partner. Ondanks de licht krimpende magazinemarkt (-3%), heeft Roularta Media Group op deze zelfde markt een voorzichtige groei van 1% geboekt. De markt van de regionale weekbladen steeg met 2%, de regionale weekbladen van Roularta Media Group waren goed voor een stijging met 6%.

Bron: Nielsen MDB pige – 01-12/2015 & 2016