De Belg en zijn bank: 5 interessante weetjes

Belgen zijn fervente spaarders, maar hun houding tegenover hun centen en hun bank gaat natuurlijk veel verder. Roularta Research heeft in de periode april-mei 2018 een online enquête over “De bank van morgen” afgenomen bij 2.260 respondenten (lezers van Knack, Le Vif/L’Express, Trends, Trends-Tendances, Plus Magazine (NL+FR), Sport/Voetbalmagazine en Sport/Foot Magazine). Deze enquête levert enerzijds een diepgaand marktonderzoek naar de bankenconsumptie van de Belg en anderzijds een onafhankelijke imagostudie van de diverse banken die in de enquête opgenomen werden. In deze blog delen we 5 interessante insights over de Belg en zijn bank.
  1. Investeringen in fondsen zijn "in"

De Belg en zijn spaargeld, het is bijna een op zichzelf staand begrip. Naast zichtrekeningen (97%) zijn klassieke spaarrekeningen (93%) de populairste financiële producten. Voor velen is het ook zaak om hun spaargeld te laten renderen. Maar liefst 52% van de respondenten investeert in fondsen, en dan laten we investeringen in aandelen, obligaties of zelfs cryptogeld even buiten beschouwing.

  1. Een bank is niet voor het leven

Uit de enquête blijkt dat de gemiddelde respondent niet weifelt is om van bank te veranderen en daar de administratieve rompslomp voor te doorworstelen. Nauwelijks 1 op 3 respondenten die overwoog om van bank te veranderen, liet zich hierdoor tegenhouden. Daar staat tegenover dat, over alle respondenten heen, 1 op 3 effectief naar een andere bank is overgestapt in de afgelopen 5 jaar.

Wat hen hiertoe heeft kunnen overtuigen? Interessantere voorwaarden en een lagere kostprijs voor de financiële producten zijn een grote motivator. De spreiding van hun kapitaal en ontevredenheid over de dienstverlening bij hun vorige bank zijn ook 2 veel genoemde redenen.

  1. Offline banking: het bestaat nog.

In tijden van online en mobile banking is het weinig verrassend dat men nog slechts sporadisch een bankkantoor binnenstapt voor het dagdagelijks beheer van zijn bankzaken (denk dan aan betalingen laten uitvoeren of geld van een rekening afhalen). Toch blijkt dat een kwart van de respondenten minstens 1 keer per maand zijn bankkantoor binnen stapt. Tegenwoordig is dit vooral voor administratieve zaken, om zijn dossier op punt te stellen of om advies te vragen. Zo gaat maar liefst 39% van de respondenten naar de bank om beleggingsadvies in te winnen.

  1. Expertise is een sleutelwoord

Dat banken in de ogen van de consument een adviserende rol bekleden, blijkt ook uit het belang dat de respondenten hechten aan de expertise van hun bank. Maar liefst 1 op 2 respondenten beschouwt expertise als een "zeer belangrijke" eigenschap van een bank. Andere eigenschappen waar de respondenten belang aan hechten, zijn de vertrouwelijke behandeling van hun gegevens, transparantie over de aangerekende kosten, het persoonlijke contact of nog de mogelijkheid tot mobiel bankieren (34% van de respondenten hecht hier zelfs veel belang aan).

  1. Mobile banking heeft nog veel groeimarge

79% van de respondenten bezit een smartphone, ruim de helft van hen heeft de mobiele app van zijn bank geïnstalleerd. 2 op 3 gebruikers melden zich meermaals per week aan via de app en 1 op 3 gebruikt de app meermaals per week om betalingen uit te voeren.

Blijft de vraag waarom de andere helft van de respondenten geen gebruik maakt van de app. 2 op 3 gaf aan dat ze uit gewoonte vasthouden aan hun huidige manier om bankverrichtingen uit te voeren en geen behoefte hebben om dit via hun smartphone te doen. Twijfels over veiligheid (40%) en privacy (30%) zijn de twee andere voornaamste redenen om geen gebruik te maken van de mobiele app van een bank.

Meer weten over deze enquête of andere onderzoekscijfers die Roularta Research in huis heeft? Wij delen graag meer gedetailleerde resultaten op aanvraag zodat u uw marketing- of communicatieplan optimaal kunt afstemmen op uw doelgroep en doelstellingen.