Een magazine op klein scherm, hoe ervaart de lezer dat?

Knack, Knack Weekend en Knack Focus hebben een eigen app. Om 21u, de dag vóór de verschijning van de gedrukte versie, kunnen gebruikers van de app al in avant-première de magazines lezen. Cool, maar slaat het ook aan? Om na te gaan hoe zo’n magazine-in-een-app wordt ervaren, zette Roularta Research eind 2017 een enquête op poten bij de gebruikers van de Knack-app. 708 personen gaven aan hoe zij hun app ervaren.

Net als het echte magazine, wordt de app met andere lezers gedeeld. 87% van de respondenten gaven aan dat zij Knack via de app lezen. Bij meer dan 1 op 3 respondenten wordt de app eveneens gebruikt door anderen in het gezin, de partner (27%) of de kinderen (7%).

De helft van de respondenten leest Knack meerdere keren per week via de app. Globaal genomen piekt het gebruik van de app op woensdagen: 66% van de respondenten raadpleegt de app op de dag van de wekelijkse verschijning van Knack en niet de avond ervoor wanneer deze online beschikbaar is. Op andere weekdagen en in het weekend verleidt de app telkens 30 à 50% van de respondenten om verder te bladeren.

Binnen elke leeftijdscategorie blijkt dat telkens meer dan de helft van de respondenten de app gezellig thuis raadpleegt. Daarnaast duiden de resultaten van de enquête er ook op dat de app een dankbare afleiding biedt wanneer respondenten wat tijd over hebben, wanneer ze reizen of op vakantie zijn. Een minderheid leest de app ook tijdens het wachten op restaurant, bij de kapper, bij het ophalen van de kinderen, of in een wachtrij.

95% van de respondenten is tevreden over de app. Beter zelfs, 77% vindt de appversie van het magazine een meerwaarde ten opzichte van de gedrukte versie. Het grootste voordeel, volgens 67% van de ondervraagden, is dat zij zo steeds hun Knack bij de hand hebben. Op de vraag naar mogelijke extra meerwaarde, geeft 2 op 3 respondenten aan dat ze graag meer foto’s en video’s zouden willen geïntegreerd zien in de app. De verhouding tussen de redactionele inhoud en advertenties is volgens de respondenten dik in orde.

Kunnen we dan concluderen dat een magazine in een app werkt en dat hier een rooskleurige toekomst in het verschiet ligt? Ja en neen. Onbekend is onbemind en dat blijkt ook nu uit de resultaten. Wie de app regelmatig gebruikt, is helemaal verkocht en zal ook in de toekomst regelmatig magazines via de app lezen.

Bron: Roularta Research, 2017, Enquête appversie Knack