Event sponsoring, een keuze voor allround visibiliteit

Iedereen kent het wel, de banners en flyers die op elk evenement ten tonele verschijnen. Heel wat bedrijven sponsoren een of meer evenementen, dus zullen zij er wel voordeel uithalen. Maar welk?

Sponsoring staat diverse mogelijkheden toe om een doelgroep te bereiken. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de redenen om tot sponsoring over te gaan eveneens bijzonder divers zijn. Neem nu de 6 hoofdsponsors van de 20km door Brussel. Trends en Trends-Tendances hebben vorig jaar de hoofdsponsors gevraagd naar hun motieven om dit event jaar na jaar te sponsoren.

KBC ziet de sponsoring van de 20km door Brussel als een uitgelezen kans om aan imagoversterking te doen en om zijn specifieke producten en diensten voor inwoners en werknemers in Brussel in de verf te zetten. Garmin zette in 2016 zijn aanbod aan sporthorloges met een sensibiliseringscampagne in de kijker. Spa gaf de deelnemers met 340.000 verdeelde flesjes iets tastbaars in de hand, in het kader van zichtbaarheids- en sympathiecampagne. Total, een merk dat men eerder als sponsor van een autorace zou verwachten, wil zich op zijn beurt een menselijker imago aanmeten door de associatie met menselijke energie en capaciteiten. De voornaamste reden voor Total was echter de mogelijkheid tot interne communicatie en teambuilding: werknemers uit diverse landen ontvangen in door Total aangeklede infrastructuur en hen gezamenlijk laten deelnemen in de bedrijfskleuren.

Een voordeel dat bij de 20km door Brussel minder van toepassing is, maar toch voor veel bedrijven van groot belang is, is de mogelijkheid tot netwerking. Bij sponsoring in het kader van netwerken, investeert men eigenlijk in het contact met interessante profielen. Hiervoor is het natuurlijk van belang om kiezen voor een event dat goed aansluit bij de beoogde doelgroep en het doel van de sponsoring.

Voor ICT-bedrijven is CIO of the Year bijvoorbeeld het ideale evenement om te netwerken, projecten voor te stellen, expertise te delen of nieuwe spelers en projecten op de markt te ontdekken, … Jaarlijks wonen meer dan 400 beslissingsnemers uit de ICT-sector de uitreiking van de CIO of the Year bij. De aanwezigen kunnen op 25 oktober dit jaar, naast de vakjury en de lezers van Data News, een stem uitbrengen op de CIO die naar hun mening de beste visie, strategische aanpak, managementkwaliteiten of persoonlijkheid heeft. Wij zijn alvast benieuwd wie dit jaar de 10e CIO of the Year wordt en wie Herman De Prins (UCB) zal opvolgen.

Op dit event worden ook 8 cases voorgesteld van innovatieve, digitale projecten. Vorig jaar werden Bringr van Bpost en de metamorfose van Belfius naar een mobile first-bank, na een leerrijke verdediging van alle cases, uitgeroepen tot de ICT Projects of the Year 2016. Cases insturen voor de 25e uitreiking van een Award voor ICT Project of the Year kan tot en met 24 september.

Een tevreden sponsor vernieuwt keer op keer zijn engagement. Tevredenheid is dan ook de reden waarom we bij Roularta jaar na jaar onze premium partners zien terugkomen. Zo is Keytrade Bank al sinds 2006 een jaarlijks terugkerende sponsor van de Trends Beleggerscompetitie. Hier lees je waarom. Audi sponsort al ruim 10 jaar Trends Manager van het Jaar. Frederic Hurchon, Marketing & Communication Manager van Audi Belgium legt in deze video uit wat de voordelen van het event voor Audi zijn.

Bronnen:
Dossier CIO of the Year, Data News, 18 november 2016
20km côté business, Trends en Trends-Tendances, 26 mei 2016
Wie wordt CIO van het jaar?, Data News, 18 september 2015
Het schone geld achter Bozar, Trends, 13 oktober 2011
Voor iedereen is er een netwerk, Trends, 15 september 2011